Studentų rankomis sukurtas elektromobilis – jau eisme

2019.07.21
20180516 102038

Beveik prieš trejus metus pradėti Kauno technikos kolegijos (KTK) studentų elektromobilio perdarymo ir registravimo darbai pasiekė finišo tiesiąją. Praėjusią savaitę automobilis gavo elektromobiliui skirtus numerius ir teisę dalyvauti eisme bei tuo pačiu tapo pirmuoju Lietuvoje studentų perdarytu elektromobiliu, kuris yra registruotas ir pilnavertis eismo dalyvis.

Automobilį rado Vokietijoje

2017 metais startavęs elektromobilio perdarymo projektas iškart sulaukė didelio studentų susidomėjimo ir noro dirbti. Eilėje stojo virš 20 jaunųjų inžinierių, kurie norėjo išbandyti save ir pažinti elektromobilio technines subtilybes. Visgi, bėgant projektui, entuziastų skaičius susitraukė ir liko tik patys ištikimiausi, kurie ir padarė liūto dalį reikalingų darbų.

Pasak Kauno technikos kolegijos dėstytojo ir projekto koordinatoriaus Kastyčio Laurinaičio, tai, kad šiandien galime džiaugtis pirmuoju studentišku elektromobiliu, kuris atitinka visus techninius reikalavimus ir gali dalyvauti eisme – tik graži ledkalnio viršūnė, kuri slepia gausybę bemiegių naktų, diskusijų, darbų, padarytų klaidų ir išmoktų pamokų.

20190610 135509

„Tai, ką matome šiandien, yra dviejų su puse metų rezultatas. Viskas prasidėjo nuo paties automobilio modelio pasirinkimo ir pirkimo. Ieškojome pakankamai išvaizdaus, sportiško ir morališkai nepasenusio dizaino automobilio. Taip pat norėjome, kad automobilis būtų varomas galiniais ratais ir tai šiek tiek mums supaprastintų perdarymo darbus.

Vokietijoje radome 2004 m. gamybos Mazda RX8 automobilį su 1.3 l rotoriniu varikliu, kurio galia siekė 141 kW. Automobilis buvo nuvažiavęs 130 000 km, tačiau variklis jau buvo visiškai atgyvenęs ir skaičiavo paskutines savo dienas.

20171215 143720

Parsivežėme automobilį į Kauno technikos kolegiją ir pradėjome pirmuosius darbus – automobilį paruošėme techninei apžiūrai ir užregistravome. Kas nustebino, automobilis buvo pakankamai techniškai tvarkingas ir jam reikėjo tik sutvarkyti galinę važiuoklės dalį ir pareguliuoti šviesas. Sutvarkius pirmuosius biurokratinius klausimus, studentai pradėjo perdarymo darbo“, - pasakoja K. Laurinaitis.

Iššūkis - baterijos

Pradiniuose etapuose studentų laukė demontavimo darbai. Reikėjo pašalinti nereikalingus mazgus, variklį su pavarų dėže, degalų baką ir visą kuro sistemą. Automobilyje liko tik originali elektronika, stabdžių ir vairo stiprintuvo sistemos. Iškart po to sekė naujų sistemų diegimas ir derinimas su esamomis.

„Patys pasigaminome elektromobilio variklio laikiklius, naują kardaninį veleną, baterijų dėžes. Žinoma, mums nemažai padėjo partneriai UAB „Elinta“, kurie ne tik tiekdavo reikalingą elektroninę įrangą, bet ir konsultuodavo studentus iškilus vienoms ar kitoms problemoms.

Ko neturėjome ir negalėjome pasigaminti – pirkome. Vienas tokių pirkinių – baterijos. Jas gauti buvo išties sudėtinga, nes, tik atsiradus skelbimui, jos iškart buvo nuperkamos. Po ilgų paieškų pavyko baterijas įsigyti iš Nissan LEAF automobilio savininko.

Šias baterijas įdėjome priekyje ir gale į mūsų pagamintas baterijų dėžes. Beje, tai ir buvo vienas didžiausių iššūkių, nes į dėžę dedasi 22 celės. Viena celė sveria 8 kg. Taip pat virš 20 kg sveria ir pati dėžė. Bendras svoris gaunasi virš 200 kg. Tad dėžes reikėjo kelti su virve keturiese arba naudojant automobilių keltuvą. Įdėjus dėžę, žinoma, atsiranda kažkokių klaidų, reikia vėl viską išimti, sutvarkyti ir vėl įkelti. Tad dirbo ne tik galvos, bet ir raumenys. Nors atrodytų iš elektromobilio buvo pašalinta nemažai sistemų ir jis turėtų būti lengvesnis, tačiau jis pasunkėjo apie 100 kg.

Taip pamažu komponavome mašiną, montavome joje valdiklius, įtampos keitiklius, kroviklius, vedžiojame laidus  ir kitką. Studentai dirbo po paskaitų, vakarais, laisvu visiems prieinamu metu. Kiekvienas darė tai, kas jam labiausiai tiko ir patiko – vieni stiprūs mechanikoje, kiti elektronikoje, tad darbų pasiskirstymas ir visi su tuo susiję procesai susidėliojo labai natūraliai“, - sako jis.

20170406 150229

Užtruko dėl biurokratijos

Paruošus automobilį, laukė paskutinis iššūkis – jo registracija, kuri truko daugiau nei pusę metų.

„Paskutiniame etape turėjome užregistruoti mūsų automobilį kaip elektromobilį. Reikėjo atlikti ašių apkrovos svėrimo procedūrą, siaurajuostės ir plačiajuostės elektromagnetinės spinduliuotės testą, techninę ekspertizę ir paruošti dokumentus Lietuvos transporto saugos administracijai.

Pasirodo, ryšių reguliavimo tarnyba spinduliuotės testą gali atlikti tik tuomet, kai lauke yra daugiau nei 10 laipsnių šilumos. Mes šį testą daryti norėjome spalio gale, kai temperatūra jau buvo šiek tiek žemesnė. Tad teko visą procesą nukelti iki kovo pabaigos.

Pavasarį laukė visos procedūros iš naujo. Taip pat papildėme dokumentaciją elektrinės schemos brėžiniais, vartotojo instrukcija, eksploatavimo instrukcija, perdirbimo žinynu ir kt. Tada beliko pereiti techninę apžiūrą ir sulaukti elektromobiliui skirtų EV numerių“, - visą registravimo procedūrą pristato K. Laurinaitis.

Kauno technikos kolegijos dėstytojo teigimu, naujasis elektromobilis yra daug pranašesnis už daugelį gatvėje esančių automobilių, tačiau tobulinti jį dar tikrai galima.

20171215 145634

„Perdaryto elektromobilio variklis turi 130 kW, tačiau reikia nepamiršti, kad tai yra elektrinė galia. Sukimo momentas viršija 900 Nm. Lyginant su LEAF, Mazda RX-8 automobilyje įdiegtos elektrinės sistemos leistina maksimali srovė siekia 600 A, o Nissan automobilyje 200 A. Taip, kad ši automobilį galima drąsiai vadinti ir sportiniu.

Svarbu ir tai, kad nors automobilis ir registruotas bei turi EV numerius, tačiau jį tobulinti dar galima ir darbo turės dar tikrai ne vienas studentas. Atsiranda vis „išlendančių“ problemų, taip pat reikia gerinti elektromobilio šildymo sistemos veiklą, montuoti papildomas sistemas ir judėti link savavaldžio automobilio, kas yra netolima ateitis, tad prie to prisiliesti turi ir šios srities studentai“, - planus pristato K. Laurinaitis.