Autotransporto elektronika – kai dabartis pasiveja ateitį

2021.01.05
IMG 4970 copy

Greičiausiai nerasite nei vieno automobilio, pagaminto paskutinįjį dešimtmetį, kuriame nebūtų vienos ar kitos rūšies elektronikos. Jau tapo įprasta, kad didžiojoje daugumoje automobilių kiekvieną dieną vis daugiau integruojama įvairiausių elektros sistemų ir prietaisų, kurie tiesiogiai siejasi su komfortu, prabanga ir naujausiomis technologijomis. O kas kuria ir diegia šias technologijas į mūsų automobilius? Apie Kauno technikos kolegijos Autotransporto elektronikos (AE) specialybės subtilybes pasakoja šios studijų programos kuratorė Rasa Žygienė.

- Pradėkime nuo pačio svarbiausio klausimo – kaip manote, kodėl jauni žmonės taip dažnai renkasi būtent Jūsų kuruojamą studijų programą? Ir kaip ją pristatote jaunuoliams, kuriems dar neteko nieko girdėti apie Autotransporto elektroniką?

- Šiandien jau sunku rasti žmonių, kurie nebūtų susidūrę ir nežinotų, kas yra elektronika automobiliuose. Juk šiandien sunkiai įsivaizduojame šiuolaikinę transporto priemonę be valdymo, saugos ar komforto elektroninių sistemų.

Visgi, pristatydama Autotransporto elektronikos specialybę, pradedu nuo to, kad tai unikali studijų programa, kuri apjungia kitas dvi programas: Sausumos transporto inžineriją ir Elektronikos inžineriją. Studijuojant šią programą susipažįstama ne tik su lengvojo ar krovininio transporto priemonių sandara, jų veikimo mechanizmais, bet taip pat ir su įvairiomis elektronikos sistemomis, esančiomis automobiliuose.

Jeigu reikėtų pasakyti trumpai, tai studentai, studijuodami Autotransporto elektronikos studijų programoje, išmoksta savarankiškai tyrinėti, diagnozuoti, remontuoti, tobulinti bei kurti įvairias automobiliuose esančias elektros ir elektronikos sistemas, tokias kaip, pavyzdžiui: variklių maitinimo, transmisijos, pakabos ir važiuoklės, saugos, komforto ir t.t.

Beje, šią specialybę renkasi ne tik vaikinai, bet ir merginos. Žinoma, kol kas vyrauja vyriškas studentų kolektyvas, tačiau labai dažnai stoja ir sėkmingai studijas baigia merginos, kurios žavi inžineriniu mąstymu, kruopštumu ir sumanumu.

- Turbūt prie šios studijų programos populiarumo svariai prisideda ir technologiniai pokyčiai?

- Tikrai taip. Jei pažvelgtume į priešistorę, Autotransporto elektronikos studijų programa pirmą kartą buvo pradėta vykdyti dar 2003 metais. Taigi, praėjo jau 17 metų nuo pirmųjų studentų, kurie pasirinko studijas šioje programoje. Didelis programos populiarumas išlieka visus metus, o remiantis LAMA BPO duomenimis, 2017, 2018 ir 2019 m. KTK Autotransporto elektronikos studijų programa tapo viena iš populiariausių koleginių studijų programų tarp stojančiųjų visoje Lietuvoje. Taigi, tai puikus įvertinimas ir motyvacija mums tobulinti studijų programą, atliepti darbdavių poreikius ir, aišku, pačių transporto priemonių inovacijas.

 Kalbant apie pačias technologijas, tai autonominis transportas, pramoniniai robotai, dirbtinis intelektas, daiktų internetas - technologijos, be kurių jau darosi sunku įsivaizduoti šiandienos pasaulį. Kuriamos ir naujos technologijos, padedančios pasiekti globaliai reikšmingų tikslų (pvz., žaliosios technologijos) - saugoti planetos resursus per tvarią plėtrą, taršos mažinimą, atsinaujinančių energijos šaltinių naudojimą ir panašiai. Visų šių koncepcijų realizacijai būtinos elektronikos žinios, kurias reikia pastoviai atnaujinti dėl spartaus šios srities technologijų vystymosi, ir tai yra be galo aktualu elektronikos ir transporto krypčių studentams.

 Mūsų senelių automobiliai dažniausiai turėjo tik pagrindines sistemas: uždegimo sistemą ir keletą žibintų keliui pasišviesti. O šiandienos automobiliuose yra didelė gausybė įvairių elektrinių ir elektroninių sistemų.

 Automobilių kiekio kitimo tendencijas atspindi ir VĮ Regitra pateikti duomenys apie mūsų šalyje pirmą kartą įregistruotas transporto priemones: tokių 2017 metais - 180 000 naudotų ir 48 000 naujų automobilių. 2018 metais - 196000 naudotų ir 60000 naujų, 2019 metais - 221920 naudotų ir 72598 vnt. naujų transporto priemonių.

 Remiantis paskutinių trijų metų VĮ Regitra duomenimis, hibridinių automobilių skaičius Lietuvoje ženkliai išaugo: 2017 m. – įregistruoti tokie 8187 automobiliai, 2018 m. - 13378 vnt., 2019 m. – jau 19594 vnt. Vien tik elektrinę pavarą turinčių transporto priemonių augimas irgi padvigubėjo: 2017 m. įregistruotas 621 vnt. toks automobilis, 2018 m. - 969 vnt. (+ 56 %), 2019 m. - 1397 vnt. (+ 44 %).

Kartu su pokyčiais rinkoje KTK Autotransporto elektronikos studijų programa taip pat yra nuolat vystoma ir atnaujinama. Pavyzdžiui, tarp programos dalykų atsirado elektromobilių ir hibridinių automobilių sandaros studijų modulis.

 Tačiau daugiausia naujovės yra susijusios su elektrinėmis, elektroninėmis sistemomis ir hibridinėmis pavaromis. Taip pat žiniasklaidos priemonėse galima pastebėti pranešimų apie gamintojų tyrimus ir bandymus, kuriant ir tobulinant akumuliatorių baterijas ir jų įkrovimo įrenginius. Kuomet baterijų įkrovimo greitis bus lygus degalų bako pripildymo greičiui ir baterijose esančios energijos užteks nuvažiuoti bent panašiai tiek, kiek šiandien nuvažiuojama su degalų baku, elektromobiliai galės stipriai konkuruoti rinkoje su tradicinę energijos tiekimo sistemą turinčiomis transporto priemonėmis.

 Dėl elektronikos kitimo tendencijų ir autotransporto elektronikos programos dėstytojai nuolatos gilina žinias, seka tendencijas, konsultuojamasi su specialistais, socialiniais partneriais ir t.t. – tad ir paskaitų turinys taip pat kinta.

 - Grįžkime prie studijų. Su kuo studentai, prisijungę prie Kauno technikos kolegijos, susipažįsta pirmiausia?

- Kaip ir visose aukštosiose mokyklose, pirmame kurse studentai mokosi bendrųjų studijų dalykų. Taip pat susipažįsta su elektrotechnika, automobilių sandara, mechanika, inžinerine grafika ir kompiuterine braižyba, elektronika, aplinkos ir žmonių sauga. 

Antrame kurse jau gilinasi į studijų krypties dalykus, pavyzdžiui, grandines, signalus ir elektrinius matavimus, mikroprocesorius ir įterptines sistemas, automobilių elektrinius įrengimus ir schemas, automobilių valdymo blokus ir komunikacijas, automobilių diagnostiką, automobilių saugos ir komforto sistemas, elektromobilių ir hibridinių automobilių sandarą.

Trečiame kurse mokosi specializacijos dalykų, teisę, verslo ekonomiką ir vadybą, projektų valdymą, profesinį komunikavimą arba verslo etiką.

- Užsiminėte apie specializacijas. Gal galite pristatyti jas plačiau?

- Šioje studijų programoje yra numatytos dvi specializacijos: Lengvųjų automobilių diagnostika ir Krovininių automobilių diagnostika.

Studentai, pasirinkę Lengvųjų automobilių diagnostiką, turės žinių ir praktinių įgūdžių, reikalingų organizuojant ir vykdant lengvųjų automobilių diagnostiką ir techninę priežiūrą, parenkant elektronikos technikos įrangą, atsižvelgiant į techninius parametrus ir sąlygas, analizuojant techninės būklės kitimo priežastis ir dėsningumus.

Pasirinkę Krovininių automobilių diagnostiką, studentai turės analogiškas žinias, tačiau jau nukreiptas į krovininio transporto elektros sistemas.

 Dažniausiai studentai renkasi Lengvųjų automobilių diagnostikos specializaciją, tačiau, atsižvelgiant į tai, kad Lietuva yra tranzitinė šalis, nepriekaištingas transporto sistemos funkcionavimas tampa dar svarbesniu, todėl svarbu užtikrinti ir krovininio transporto poreikius.

Dėl šios priežasties mūsų studentams rekomenduojame rinktis ir krovininių automobilių diagnostiką, kadangi kelių transporto priemonių įmonėse skaičius nuolat auga, todėl darbuotojų skaičius, reikalingas transporto priemonių priežiūrai, taip pat didėja.

Lietuvoje taip pat yra išvystytas ir automobilių elektronikos įrenginių kūrimas, pavyzdžiui, mūsų šalyje yra  sukurtas ne vienas diagnostikos ir automobilių valdymo blokų programavimo įrenginys.  Tad ir iš mūsų studentų, kurie studijuodami kolegijoje įgyja tiek sausumos transporto, tiek elektronikos inžinerijos žinių, tikimasi, kad jie taip pat ateityje gebės tobulinti ir kurti automobilių diagnostikos ar programavimo įrenginius.

 - Koleginės studijos neįsivaizduojamos be praktikos. Turbūt turite itin platų partnerių ratą ir laboratorijų spektrą, kur savo įgūdžius tobulinti gali KTK studentai?

- Praktikų turime labai daug. Praktikas sudaro pažintinė (pirmame kurse), profesinė (antrame kurse), technologinė ir baigiamoji praktikos (trečiame kurse). Profesinė, technologinė ir baigiamoji praktikos yra atliekamos tiek Lietuvos, tiek užsienio autoservisuose. Taip pat studentai labai mėgsta ir kviestinių dėstytojų (praktikų) paskaitas, kurių turime nemažai.

 Paskaitas skaito autotransporto įmonių atstovai (UAB „Bosch“, UAB „Elinta“, UAB „Vairoma“, UAB „Atomis“) bei atvykstantys dėstytojai iš užsienio. Kiekvienais metais yra organizuojamos išvykos į įmones ar kitas mokslo institucijas (pavyzdžiui, vykstama į Šmalkaldeno aukštąją mokyklą Vokietijoje ar Ventspilio aukštąją mokyklą Latvijoje).

Svarbu pažymėti, kad studentus skatiname būti aktyviais dalyviais praktikose. Ypač tada, kai jos atliekamos Lietuvos ir/ar užsienio autotransporto srities lyderiaujančiose įmonėse. Tai leidžia studentams žinias ir gebėjimus įgytus studijų metu pritaikyti praktiškai ir užsirekomenduoti save kaip puikų specialistą. Šiandien turime sudarę 36 sutartis su įvairiomis įmonėmis, dirbančiomis autotransporto elektronikos srityje, tokiomis kaip UAB „Silberauto“, UAB „CarPro LT“, AB ,,Sostena“, UAB ,,Krasta auto“, UAB „Kitron“. Taip pat studentai gali atlikti praktiką „KTK racing division“ lenktynių komandoje ir VšĮ „Nacionalinis žiedas“.

 Kolegijos mokymų bazė nuolat atnaujinama ir papildoma. Rūpinamės, kad programos studentai gautų aukšto lygio žinias ir ypatingai daug dėmesio skiriame praktiniams studentų užsiėmimams. Tam įkūrėme UAB„Elinta“ elektromobilių konstravimo laboratoriją, „Bosch“ mokymo centrą (su kasmet atnaujinama diagnostikos ir remonto įranga), Elektroninių sistemų tyrimo laboratoriją, Transmisijos, važiuoklės ir valdymo mechanizmų laboratoriją, „Kitron“ elektronikos montažo laboratoriją ir dar daugelį kitų laboratorijų, kurios aprūpintos naujomis laboratorinėmis priemonėmis ir pretaisais.

Taip pat reikia paminėti, kad KTK prenumeruoja „EBSCO Publishing“, „Esmerald“, „Taylor&Francis“ duomenų bazes. Pavyzdžiui, EBSCO Publishing siūlo per 50 įvairios tematikos visateksčių, referatinių, bibliografinių duomenų bazių, kuriose pateikiama naujausia informacija ir aktualūs moksliniai straipsniai iš viso pasaulio ir kurios prieinamos iš kolegijos IT tinklo.

 Naudojantis duomenų bazėmis, studentams tampa prieinama naujausia juos dominanti aktuali informacija, kurią jie naudoja kursiniuose, baigiamuosiuose darbuose, ar kitoms savarankiško darbo užduotims atlikti, o kartais – tiesiog savo žinioms pagilinti.

 - Kokia yra situacija rinkoje ir koks studijų programos ruošiamų specialistų poreikis darbo rinkoje?

- Šiandien Lietuvoje yra matomas labai ženklus rinkos augimas ir vis didėjantis specialistų poreikis. Tai patvirtina ir į Lietuvos gamybos ar plėtros padalinius perkeltos automobilių elektronikos komponentų gamybos milžinės, tokios kaip „Hella“, „Continental“, „AL-KO Vehicle Technology“ ir t.t. Jose šiuo metu kvalifikuotų darbuotojų poreikis itin didelis, todėl atsiranda puikios galimybės absolventams dirbti ne tik automobilių servisuose, bet ir automobilių elektronikos komponentų gamyboje. Beje, situacija yra itin patogi būtent mūsų studentams, nes didžioji dalis įmonių yra įsikūrusios Kauno regiono Laisvojoje ekonominėje zonoje.

Daugelis mūsų studijų programos studentų įsidarbina jau antro kurso praktikos metu savo praktikos vietose, tačiau yra ir tokių, kurie baigę studijas pradeda ir savo nuosavą verslą – teikia automobilių diagnostikos ir remonto paslaugas. Šiandien galime džiaugtis tokiomis savo studentų sėkmės istorijomis.